Du tænker måske ikke så meget over den måde du bruger dine skærme på når du er i gang eller hvis du gør – så er det nok når du bliver træt af en bestemt adfærd du har f.eks. at bruge laaang tid på noget der egentlig ikke giver dig noget, andet end at spilde din tid. Så bliver din brug af skærmen til et irritationsmoment. Så hvordan kan din brug af skærm være selvudvikling for dig?

Det kan det hvis du stopper op og kigger lidt på hvordan du bruger dine skærme.

  1. Hvornår er det du rækker ud efter telefonen? Hvad er din trigger? Er det ”bare” en dårlig vane? Eller er der en følelse eller situation som udløser at du samler telefonen op? Det kræver, at du er opmærksom på det der var lige før impulsen til at tjekke kom. Kedede du dig? Havde du lyst til at tjekke ud af den situation du var i? Eller hvad er der på spil for dig?
  • Hvad henter du i det store uendelige online univers? Hvad bruger du det egentlig til? Altså ud over arbejde, underholdning, fællesskab og praktiske ting. Hvad giver det dig? Hvad er det for underlæggende behov du dækker med din skærm-adfærd? Hvad ligger der i din kedsomhed? Hvad ville der ske hvis du ikke reagerede på din impuls til at samle telefonen op, men i stedet prøvede at mærke hvad der rør sig i dig?
  • Bliv opmærksom på hvad du hellere vil. Hvad er det gode liv for dig? Find ud af hvad der egentlig gør dig glad og nærer dig.
  • Planlæg og gør noget andet end det du plejer. Dit vanedyr kører rundt med dig og din automatpilot er slået til. Så du skal aktivt gøre noget der bryder dine mønstre. Og hvis det er noget der skal holde, skal du planlægge hvornår du gør det og holde planen. F.eks. at telefonen bliver i tasken og ikke ligger synlig på bordet. Det skal du aktivt blive ved med at gøre, indtil det er en vane at lade telefonen ligge i tasken.

Efterlad en kommentar